3.2 Mønstre 2: Hjelp brukere med å finne det de trenger

Brukere med kognitive og lærevansker kan ha problemer med å finne innholdet de trenger. De kan også slite med å orientere seg i innholdet eller oppgaven. Brukere bør raskt og enkelt kunne finne det de leter etter. Bruk en tydelig og enkel layout for å hjelpe brukerne med å navigere i systemet enkelt. For eksempel:

  • Gjør alt relatert til sikkerhet eller som brukeren trenger å vite lett å identifisere uten å lese mye tekst!
  • Sørg for en tydelig nettstedstruktur og et hierarki som vil hjelpe brukerne med å navigere til siden de trenger.
  • Gjør det viktigste enkelt å finne på nettstedet og på hver side.
  • Bruk gode visuelle signaler (som ikoner) med tydelige overskrifter, grenser og regioner for å hjelpe brukerne med å forstå sidedesignet. Dette gjør sidenavigasjonen enklere.
  • Sørg for en søkefunksjon eller brødsmuler for å hjelpe brukerne med å finne ting på nettstedet.
  • Del opp media i deler slik at brukerne enkelt kan finne seksjoner.

Gjør det enkelt å finne de viktigste oppgavene og funksjonene på nettstedet

Jeg må synes det er enkelt å identifisere innholdet jeg trenger og ikke trenger. Informasjon jeg trenger å vite og viktig informasjon skiller seg ut, eller er det første jeg leser, og som ikke går seg vill i støyen av mindre viktig informasjon.

Relatert krav 3.2.1 Finnbar

Dette kan du gjøre:

Gjør viktige oppgaver og funksjoner på nettstedet fremtredende og enkle å finne.

Dette inkluderer:

  • På forsiden, fremheve de viktige oppgaver for nettstedet.
  • Bruke oppslagsbokser eller deler av hjemmesiden for disse oppgavene og funksjonene.
  • Gi de viktigste oppgavene/funksjonene visuell vekt.
  • Plassere oppgavene/funksjonene øverst på siden slik at brukeren ikke trenger å bla for å se dem.
  • Plassere oppgavene/funksjonene øverst i innholdet slik at hjelpeteknologi finner dem raskt.
  • Gi nyttige overskrifter for hver viktige oppgave eller funksjon.
    Inkludere viktige oppgaver på et toppnivå i hovednavigasjonen.

Hvorfor gjør dette en forskjell?

Personer med svekket eksekutiv funksjon, svekket hukommelse og andre kognitive og lærevansker kan ha problemer med å finne ut hva de kan gjøre på et nettsted. Ved å fremheve viktige oppgaver og funksjoner kan folk raskere avgjøre om nettstedet vil dekke deres behov.

For eksempel går en bruker til et nettsted for å kjøpe billetter. Han ser mange anmeldelser og annen informasjon, men kan ikke se hvordan han kjøper billettene. Brukeren forlater nettstedet.

Flere detaljer

Gjør viktige funksjoner og oppgaver både visuelt og programmatisk fremtredende. Se retningslinjene for tilgjengelighet av nettinnhold WCAG [WCAG2.2].

Fremgangsmåte

Begynn med å tenke på hva som er de viktigste oppgavene for brukeren.

Inkluder:

  • De vanligste oppgavene brukere ønsker å utføre.
  • Oppgaver som kan påvirke brukernes helse eller velvære.

Bruksdata kan vanligvis identifisere de vanligste oppgavene. Fokusgrupper og spørreundersøkelser er også nyttige for å identifisere hva brukerne ønsker.

Løsningsforslag

Bruk:

  1. De viktigste oppgavene er direkte på hovedsiden og i visuelt tydelige bokser. For eksempel kan viktige oppgaver på et biblioteknettsted være: å søke, registrere seg for et lånekort, finne en filial og reservere et konferanserom.
  2. De mest brukte funksjonene er nær toppen av siden.

Unngå:

  1. Elementer som teamet ønsker å promotere, plassert mer fremtredende enn hovedårsaken til at brukerne kommer til nettstedet. For eksempel: Et biblioteknettsted inkluderer bare kommende arrangementer på hovedsiden. Brukere må klikke gjennom ikke-åpenbare lenker for å søke etter bøker, registrere seg for et lånekort, finne en filial eller reservere et konferanserom.
  2. Posisjonsinformasjon brukere sannsynligvis vil ha, slik at de må bla, eller bla nedover siden, for å finne den.

Gjør nettstedets hierarki enkelt å forstå og navigere i

Jeg trenger å kunne forstå, navigere og bla gjennom både nettstedet og sidestrukturen på en enkel måte.

Relatert krav 3.2.3 Gjør nettstedets hierarki enkelt å forstå og navigere i

Dette kan du gjøre:

Gjør det enkelt å forstå og bruke nettstedets hierarki og menystruktur.

Dette inkluderer:

  • Tenk på emnene som dekkes i innholdet ditt. Organiser deretter nettstedet i logiske, sammenhengende seksjoner.
  • Bruk nettstedets organisering i hovedmenystrukturen.
  • Opprett undermenyelementer som er tydelig og logisk knyttet til hovedmenyelementene de faller under. Det skal være lett å vite at undermenyelementer er der og hvordan man kommer til dem. Brukere skal gjette riktig, første gang, hvor de finner undermenyelementer.

Gjør det enkelt å identifisere:

  • Nettstedets organisering.
  • Meny- og innholdsstrukturen.
  • Om det finnes undermenyer, at en tydelig viser hvordan man når dem.

Hvorfor gjør dette en forskjell?

Brukere blir ofte forvirret og fortapt når de ikke forstår nettstedets visuelle hierarki, menyer og struktur. Tydelige undermenyer og en veldefinert struktur vil hjelpe brukeren å vite hva som finnes på nettstedet og hvordan de finner det.

Brukere blir ofte forvirret når:

  • Organiseringen er uklar.
  • Menybegreper er vanskelige å forstå.
  • Menyer og undermenyer er vanskelige å finne.

Å dele nettstedet inn i tydelige, logiske seksjoner kan hjelpe. Gjør seksjoner tydelige og underseksjoner enkle å finne. Gjør kategoristrukturen og overskriftene enkle å forstå. Lag en disposisjon som kan tjene som et sammendrag av hva som finnes på nettstedet.

Begrepene som brukes i menyen må gi mening for brukeren. Det må være tydelig for brukeren hvilken kategori siden de leter etter faller inn under. Det er svært viktig å bruke vanlige ord som er kjent for brukeren.

Gjør nivåene i innholdshierarkiet enkle å oppfatte og forstå. Minimale forskjeller i skriftstørrelse, skriftvekt eller fargeforskjeller kan ikke oppfattes eller forstås. Hierarki som utelukkende er avhengig av små, unike designelementer, skaper forvirring.

For eksempel kan en rullegardinmeny med ekstra undermenyelementer ikke være synlig uten at man forstår at man må klikke på den (eller «rulle over» den), som indikert av et lite, unikt designelement.

Når man åpner en nettside for første gang, er undermenyene vanligvis skjult. Noen design kan gjøre det vanskelig å vite at det finnes undermenyer. Noen brukere med kognitive funksjonshemminger gjetter kanskje ikke at det finnes undermenyer. Selv om de ser en meny utvides ved et uhell, generaliserer de kanskje ikke at denne strukturen kan finnes for andre elementer i en meny. Gjør det enkelt å legge merke til at det finnes undermenyelementer ved å legge til en visuell indikator for å sikre at brukerne kan bruke hele nettstedet.

Det kan hende at det kan være vanskelig å åpne undermenyelementet for noen med kognitive og lærevansker. For eksempel er kontrollen for å utvide et menyelement avhengig av en bestemt bevegelse eller måte å rulle over området med en mus. Sluttbrukeren finner kanskje ikke ut hvordan man utvider undermenyen og kan avbryte oppgaven. For eksempel en meny som bare utvides etter at musen er beveget over en bestemt side av menyteksten.

Flere detaljer

  • Små designelementer som indikerer undermenyelementer er ikke alltid meningsfulle for brukeren. Test design med et mangfoldig brukersett når det er mulig for å sikre at de er tydelige.
  • Bruk konsekvent beste praksis for å gjøre det forståelig for brukeren.
  • Serier av nestede elementer som er avhengige av å tolke små designelementer er også forvirrende, og brukere forstår kanskje ikke hierarkiet.
  • Angi tydelig når tekst er skjult eller når den kan skjules eller vises.

Fremgangsmåte

  1. Tenk på innholdstypene og kategoriene på nettstedet.
  2. Del innholdet inn i tydelige kategorier.
  3. Bygg hovednavigasjonen ut fra de viktigste kategoriene.
  4. Hvis du har undermenyer, legg til et tydelig symbol som viser når undermenyer er lukket og når de er åpne.

Løsningsforslag

Bruk:

  1. Et visuelt tydelig og logisk nettstedshierarki.
  2. Tydelige indikatorer når tekst er skjult. For eksempel:
    1. Konsekvent bruk av «+»-tegnet for å vise at tilleggsinformasjon vises når det trykkes.
    2. Konsekvent bruk av chevrons ved siden av skjulte undermenyelementer i menyer.

Unngå:

  1. Et nettstedshierarki der brukerne ikke gjetter riktig hvilket element som er under hvert menyelement.
  2. Uklar logikk for menykategoriene.
  3. Ingen visuell indikasjon av undermenyelementer ved siden av menyelementet. For eksempel:
    1. Den eneste måten å oppdage tilstedeværelsen av et undermenyelement med en mus er å bevege musen over undermenyelementet.
    2. Å åpne en undermeny krever at musen plasseres på en del av menyelementet, og dette området er ikke tydelig og visuelt skilt ut.

Bruk en tydelig og forståelig sidestruktur

Jeg trenger å kunne forstå, navigere og bla gjennom både nettstedet og sidestrukturen på en enkel måte.

Relatert krav 3.2.3 Gjør nettstedets hierarki enkelt å forstå og navigere i

Dette kan du gjøre:

Vær nøye med å utforme sidens layout. Sørg for at den har en tydelig struktur og et hierarki slik at den er lett å forstå.

Dette kan oppnås ved å:

  • Organisere sideinnholdet i logiske seksjoner.
  • Tydelig skille mellom regioner ved hjelp av skillelinjer, mellomrom og bakgrunnsfarger.
  • Gi overskrifter og andre visuelle signaler for å indikere strukturen og formålet med regionene.
  • Gjøre eventuelle forhold mellom regioner på siden tydelige, og
    bruke visuelle indikatorer for å hjelpe folk å forstå:
    • Strukturen og den relative betydningen av sideinnholdet.
    • Grupperingen og assosiasjonen av elementer.
    • Når elementer har et annet formål enn omkringliggende informasjon.

Hvorfor gjør dette en forskjell?

Personer med kognitive og lærevansker kan kanskje ikke bruke innhold og applikasjoner når sidestrukturen og sammenhengene er uklart. Brukeren kan ikke fullføre oppgaver og gå glipp av viktig informasjon. Brukeren kan ikke gå tilbake til sider som er kompliserte å bruke og forstå.

Tydelige, velorganiserte sideoppsett gjør det enkelt for brukere å finne viktig informasjon. De kan fokusere på oppgavene sine i stedet for å finne ut hva som står på siden. Å bruke en standard visuell oppsett og plassere elementer konsekvent vil hjelpe brukere med å stole på muskelminne og bruke dem. Dette støtter personer med funksjonsnedsettelser som påvirker problemløsningsevnen deres, trege lesere eller personer som blir overveldet når de presenteres for mye tekst. Dette inkluderer:

En god struktur: Organisering av sideinnhold i seksjoner, hver med et åpenbart formål, lar brukerne lettere finne og fokusere på seksjonene de trenger. Innhold som ikke er direkte relevant for hovedformålet med en side, bør være tydelig atskilt.

Bruk rammer og bakgrunnsfarger for å gruppere: Gruppering av informasjon ved hjelp av en ramme eller farge gjør det enklere for folk å identifisere grupper.

Visuelle signaler: Personer som har problemer med å gjenkjenne eller forstå skriftlig språk eller med å konsentrere seg, kan synes at grafiske signaler er lettere å bearbeide. Eksempler på vanlige grafiske indikatorer og visuelle signaler inkluderer:
å gruppere sammendrag av innhold,
å bruke et kortdesign med farger eller mellomrom,
å markere viktig informasjon, for eksempel ved å bruke oppslagsbokser, og
å indikere ulike typer informasjon, for eksempel å plassere sitater i snakkebobler.

Flere detaljer

Hvis sider har mye innhold, sjekk at innholdet er gruppert og at du kan se hva som er relatert.
Å lage regioner og en tydelig sidestruktur kan inkludere:

  • Merk tydelig innholdskategorier, og bruk kjente visuelle signaler og ikoner. Dette vil hjelpe gjenkjenning og gjenfinning i stedet for å stole på hukommelse. Bakgrunnsfargen kan være en tydelig skillevegg hvis kontrasten er sterk nok.
  • Overskriftsstrukturen bør lage en disposisjon av dokumentet som kan tjene som et sammendrag av hele dokumentet.

Ikoner bør brukes konsekvent. Det er også viktig at de grafiske indikatorene ikke roter til grensesnittet. For mange ikoner kan øke den kognitive belastningen for brukerne å bearbeide. Eksempler på tydelige skillevegger inkluderer høykontrastrammer eller hvite områder. En endring i bakgrunnsfargen kan være en tydelig skillevegg hvis kontrasten er sterk nok.

Løsningsforslag

Bruk:

  • Godt adskilte innholdsseksjoner. Mellomrom, rammer eller utrop brukes til å skille seksjoner.
  • Overskrifter og ikoner for å definere innholdsseksjoner. Dette organiserer informasjonen på siden, slik at det er lettere å forstå oppsettet og finne spesifikk informasjon.
  • Utropsbokser.

Unngå:

  • Tett tekst med lite mellomrom.
  • Uklar sidestruktur og hierarki.
  • Mangel på visuelt differensierte seksjoner.
  • Seksjoner uten overskrifter eller ikoner som definerer seksjoner. For eksempel: En nettside har innholdsbiter som går inn i hverandre med et «flat design». Mange brukere med kognitive funksjonshemminger vil synes det er utfordrende eller umulig å finne ut hvilke biter som hører sammen. Dermed går alle fordelene med å dele innhold tapt.
  • Grupper og sideseksjoner som ikke er logiske.

Gjør det enkelt å finne de viktigste handlingene og informasjonen på siden

Jeg trenger å få tilgang til viktig informasjon og kontrollene jeg trenger uten å bla eller utføre andre handlinger. De er ikke skjult eller utenfor skjermen.

Relatert krav 3.2.1 Finnbar

Dette kan du gjøre:

Gjør viktig innhold visuelt fremtredende. Nøkkelinnhold bør være synlig for brukere uten at de trenger å bla nedover siden eller holde musepekeren over innholdet. Dette inkluderer:

  • kritiske oppgaver og kontrollene som trengs for å fullføre dem.
  • Interaksjoner for kritiske funksjoner (f.eks. påloggingsskjemaer, sendeknapper).
  • Viktig informasjon (f.eks. helseadvarsler eller informasjon som kan påvirke sikkerheten).

Hvorfor gjør dette en forskjell?

Trege lesere, personer med nedsatt eksekutiv funksjon, svekket hukommelse og andre kognitive og lærevansker kan kanskje ikke finne informasjonen og funksjonene på en side. For eksempel kan innhold som krever mye lesing eller bruk av rullefeltet eller pekeren være vanskelig å finne. Andre brukere kan ikke finne innhold som krever blaing gjennom forskjellige skjermbilder.

Brukere som ikke er kjent med siden (eller vanlige designmønstre) kan stole på fremtredende visuelle stylinghjelpemidler for å finne viktig informasjon. En tydelig overskriftsstruktur kan også hjelpe med dette ved å redusere det som må leses.

For eksempel publiserer en barneskole et ukentlig nyhetsbrev med historier, aktiviteter og viktige kunngjøringer. En viktig kunngjøring er at skolen slutter tidlig en dag. Nyhetsbrevet har mindre viktig informasjon før den tidlige skolesluttingen, og har ikke et varselsymbol ved siden av den viktige informasjonen. En forelder som leser sakte, må kanskje stoppe før den viktige informasjonen og ikke oppdager at skolen slutter tidlig en dag. Forelderen er ikke hjemme før barnet i tide.

I et annet eksempel skriver en bruker en kommentar, men send-knappen er ikke synlig når fokuset er på tekstområdet. Som et resultat kan hun ikke se hvordan hun skal sende tilbakemeldingen sin. Bedriften vil da ikke motta tilbakemeldinger fra grupper som ikke finner tilbakemeldingsknappen.

Flere detaljer

Hvor mye side som er synlig før rulling avhenger av en rekke faktorer, som størrelsen på den fysiske enheten og oppløsningen. Bruk nettstedstatistikk der det er mulig for å forstå hvilken teknologi brukerne bruker. Husk dette når du designer siden.

Vurder først den mest begrensede brukeropplevelsen (f.eks. en 240 piksler bred mobiltelefon), og design deretter oppover derfra. Dette vil ta hensyn til det bredeste spekteret av scenarier. Å ta i bruk responsive utviklingspraksiser kan forbedre sidens fleksibilitet for flere enheter og situasjoner.

Fremgangsmåte

Gjør det enkelt å finne de viktigste tingene på siden. Identifiser nøkkelinnhold og plasseringen av det tidlig i designprosessen.

Plass øverst i dokumentet er mest sannsynlig synlig for brukere uten å måtte bla. Plasser nøkkelinnhold øverst på siden for å gi den beste opplevelsen til flest mulig brukere.

Løsningsforslag

Bruk:

  • Viktige kontroller og funksjoner som er synlige uten at man trenger å bla nedover siden.
  • Viktige kontroller, for eksempel en send-knapp, som skiller seg ut fra mindre viktige lenker og knapper.
    Kritisk informasjon (for eksempel informasjon om helse og sikkerhet) som er uthevet og synlig uten at man trenger å bla nedover.
    Kritisk informasjon som visuelt skiller seg ut fra annen mindre viktig informasjon på siden.

Unngå:

  • Viktig informasjon, kontroller eller funksjoner som brukeren ikke finner med en gang. For eksempel: Advarsler om brukersikkerhet som ikke er visuelt tydelige og over brettet.

Del opp media i biter

Jeg må enkelt navigere til det jeg vil, ta pauser og enkelt hoppe tilbake et steg hvis jeg ikke følger med eller blir distrahert.

Relatert krav 3.2.4 Del opp media i fordøyelige deler

Dette kan du gjøre:

Sørg for en logisk organisering og struktur som er enkel å navigere i.

Del lange medieinnhold inn i segmenter som er:

  • Logiske.
  • Korte.
  • "Labeled".
  • Enkle å identifisere
  • Enkle å nå eller hoppe til.

Hvorfor gjør dette en forskjell?

En tydelig og logisk struktur med overskrifter lar brukerne enkelt orientere seg og navigere gjennom innholdet, selv om de blir distrahert eller mister fokus. Dette er spesielt viktig for personer med oppmerksomhetsvansker.

Korte, logiske segmenter hjelper brukerne med å finne og fokusere på et bestemt emne. Hvis brukeren mister konsentrasjonen, kan de finne sin plass i materialet og starte på nytt fra det siste punktet de husker. Dette er spesielt viktig for pedagogisk innhold eller instruksjoner.

Deling av media lar også hvert segment få en unik URI. Den kan deretter enkelt refereres til og deles.

For eksempel:

  • Noen videoer kan organiseres naturlig i kapitler eller segmenter.
  • En podkast kan deles inn i segmenter i stedet for et enkelt opptak på én time.

Flere detaljer:

  • Seks minutter eller mindre: Media bør vanligvis deles inn i segmenter som varer i 6 minutter eller mindre.
  • Navigerbar: Gi navigasjon til hvert mediesegment og en unik, beskrivende etikett.
  • Logisk rekkefølge: Presenter lenkene til mediesegmentene i en logisk rekkefølge.
  • Unntak: Media som ikke har logiske bruddpunkter trenger ikke å deles inn.

Merk at hvis en transkripsjon er tilgjengelig, bør den være enkel å finne og navigere i.

Løsningsforslag

Bruk:

  1. Medie som er delt inn i korte, logiske segmenter. Hver seksjon er merket og lett tilgjengelig. For eksempel: En 30-minutters video er delt inn i 5 seksjoner, hver med en beskrivende lenke for avspilling fra det punktet og utover.

Unngå:

  1. Medie som ikke er delt inn i segmenter. For eksempel: En 30-minutters video inneholder ingen underinndelinger eller beskrivelser av seksjoner. En bruker må spille den av fra begynnelsen eller gjette startsteder i videoen.
  2. Medieseksjoner som ikke er merket (Labeled).
  3. Medieseksjoner som det ikke er lenket til i sammendraget eller innholdsfortegnelsen.

Tilby søk

Jeg må kunne finne funksjoner og innhold enkelt.

Relatert krav 3.2.2 Søk tilgjengelig på nettstedet

Dette kan du gjøre:

Sørg for en brukervennlig søkefunksjon. Ideelt sett bør søket inkludere:

  • Autofullføring.
  • Gruppering av resultater når det er passende med overskrifter for hver gruppe.
  • Mulighet for enkelt å finne tidligere søk.
  • Stavekontroll.

Hvorfor gjør dette en forskjell?

Å ha en søkefunksjon lar brukere finne innholdet de trenger selv om de ikke kan bruke nettstedsmenyene. En bruker kan lære å bruke søk og gjenbruke denne ferdigheten på mange nettsteder.

Menysystemer og mesteparten av nettstedsnavigasjonen krever at brukeren forstår menykategoriene. Brukere med nedsatt eksekutiv funksjon kan kanskje ikke identifisere de riktige kategoriene.

I noen tilfeller vet brukerne riktig kategori via hukommelsen, snarere enn logikk. For eksempel husker de fleste brukere at utskriftsfunksjonen ofte finnes under filmenyen. Brukere med nedsatt hukommelse kan kanskje ikke finne disse menyelementene basert på hukommelse.

Brukere med svekket korttidshukommelse, aldersrelatert glemsomhet, eller som lett blir distrahert, kan også synes det er vanskelig å navigere på et nettsted og gå til mange sider for å lete etter innhold. Hvis det tar for lang tid, kan de miste fokus og glemme hva de leter etter.

Søk er mest nyttig når det retter stavefeil, finner passende eller relatert innhold og gir foreslåtte automatisk korrigerte versjoner av søkeordene.

Hvis det er mange resultater fra relaterte emner, hjelper det hvis søkeresultatene presenteres under riktig overskrift og kategorier. Dette hjelper brukeren med å finne søkeresultatene de leter etter.

Flere detaljer

Søk er mindre viktig på små nettsteder der hver side ikke er mer enn to klikk unna hovedsiden.

Løsningsforslag

Bruk:

  1. Søk med stavekontroll eller foreslåtte ord.

Unngå:

  1. Søk som presenterer mange resultater som ikke er gruppert eller ordnet etter forholdet til den opprinnelige forespørselen.