Farger

Fargene våre skal gi en følelse av en visuelt rik identitet, modernitet og en organisasjon i utvikling. Fargene skal ivareta det menneskelige aspektet, og samtidig skape variasjon for å dekke behovet for fleksibilitet og skalering. OBOS er fortsatt blå og grønne, men med rom for mer.

Blå i kjernen

Et livlig sett med blåtoner er midtpunktet i fargepaletten. Kombinert med enkelheten i svart og hvitt, skaper OBOS et forfriskende utseende.

Fargepaletten

Å bruke paletten på riktig er viktig for den totale opplevelsen av merkevaren.

Primærfarger

På digitale flater er det viktig at de primære fargene blir brukt. De skal brukes med formål og funksjon. For eksempel er CTA-knappene til OBOS tydelige med mørk blå for å skape tydelig blikkfang.

Sekundærfarger

Funksjonsfarger

Svart for tekst og øvrige lysere valører av primær og sekundær-fargene til bruk på bakgrunner.

Varslingsfarger

Disse fargene er reservert for varslinger, og skal ikke brukes andre steder. Se Alertbox.

Gråtoner

Å ha flere gråtoner gir hvert design muligheten til nyanser. Hver opplevelse bør domineres av kjernefargene i den blå familien med hvit som flate, med gråfarger som fine aksenter.

Fargekonsept

I et rom finnes det flere valører av samme farge pga lys og skygge. Både funksjonelt og visuelt skal midt-tonene (de primære) støttes av en lysere og en mørkere farge. Målet er å spille de primærfargene bedre, men også har rom for fleksibilitet og forandring i samme fargeskala.