Designprinsipper
OBOS designprinsipper gir klare kriterier for konseptet, håndverket og kreativiteten som merkevaren vår krever og kundene våre fortjener. De er for både designere og ikke-designere, alle som forfatter eller autoriserer enhver form for design på vegne av OBOS.
Sett brukernes behov først
Vi skal virkelig ta hensyn til hva brukerne trenger. Alle tjenester må løse ekte problemer for folk. Beslutningene våre skal baseres på undersøkelser, brukerinnsikt og data.
Skjul kompleksitet
Vi vil lage enkle og klare tjenester. Unngå design, tekst eller elementer som gjør det vanskelig for brukerne eller gir dem for mye å tenke på. Tjenestene kan være kompliserte bak kulissene, men de skal oppleves som enkle og brukervennlige.
Skap helhet
Vi jobber for at brukeren skal få en helhetlig opplevelse. Vi bruker konsekvent språk og gjenkjennelige komponenter på tvers av løsningene. Brukerne skal kjenne seg igjen og slippe å lære noe nytt hvis de har gjort noe lignende før.
Lag et motiverende visuelt design
Det visuelle designet skal gjøre brukerne trygge når de snakker med Obos, og de skal føle at vi er vennlige. Vi designer enkle grensesnitt med klare interaksjonselementer og lekne illustrasjoner og bilder for å skape en god atmosfære. Alle visuelle elementer som krever handling fra brukeren skal være tydelige.
Sørg for at tjenesten er tilgjengelig for alle
Vi lager tjenester som inkluderer alle. Alle tjenester skal oppfylle kravene til universell utforming. Vi gjenbruker kvalitetssikrede komponenter for å gi brukerne best mulig tilgjengelighet.
Peak-End Rule
Følelser og sluttopplevelsen er det viktigste for totalopplevelsen.