For innholdsdesignere

Innholdsdesign – å designe brukeropplevelsen med ord

Det meste av innholdet som OBOS lager for å kommunisere med medlemmene og andre, bor på digitale flater. Mye av dette innholdet er innholdsdesign.

Innholdsdesign er å designe brukeropplevelsen med ord.

Innholdsdesign kalles også UX-tekst. Det vi kaller mikrotekster, er en viktig del av innholdsdesignet. En forklaring på hva mikrotekst er, følger senere i dette dokumentet.

OBOS’ visjon er: OBOS bygger fremtidens samfunn og oppfyller boligdrømmer.

Det betyr at innholdsdesignet skal bidra til å gjøre veien til boligdrømmen så engasjert og enkel som mulig. Engasjert er for øvrig en av OBOS’ kjerneverdier.

En god brukeropplevelse er en gjennomtenkt og velskrevet brukeropplevelse.

I hovedsak innebærer det

  • at teksten er forståelig for folk flest
  • at den ikke inneholder skrivefeil
  • at den er relevant

Hva legger vi i dette?

At vi brukertester med ordentlig innhold

Å få teksten forståelig for folk flest, betyr at brukeropplevelsen testes på brukerne med ordentlig innhold, helst skrevet av en innholdsdesigner som har dette som ansvarsområde. Innholdsdesigneren bør også være til stede under testingen. OBOS tester ikke med “lorem ipsum”. Brukerne besøker tross alt løsningene våre på grunn av innholdet og informasjonen de er ute etter. Mange designutfordringer kan løses med enkle tekstendringer.

At vi skriver korrekt norsk – korrekt språk styrker merkevaren

Lite er så ødeleggende for en merkevare som vil bli tatt seriøst, som skrivefeil. To av OBOS’ kjerneverdier er skikkelig og kvalitetsbevisst. Brukerne skal ikke henge seg opp i skrivefeil, men utføre det de har kommet til oss for å utføre.

Bruk Det Norske Akademis Ordbok (NAOB) for å sjekke språket.

En annen viktig kilde til språket, er Språkrådet.

Få også en kollega til å lese og mene. Godt språk handler om flyt og UX som helhet, og ikke bare korrekt staving. Sørg for at UX-designeren leser og har synspunkter.