Hvorfor er negativt rom viktig i design?
«Less is more» er det korte svaret. I User Experience (UX) og User Interaction (UI) kan et vel plassert/konstruert element i stor grad gjøre et nettsted eller en applikasjon mer effektivt og brukervennlig. Likevel er det et element designere ofte overser. Dette «hvite» rommet mellom designelementer spiller virkelig en kritisk rolle. Det er fordi det bidrar til å skape et brukervennlig grensesnitt som er visuelt tiltalende – og dette rommet spiller en stor rolle i å utløse den «magien».
Konseptet med positivt og negativt rom er egentlig ikke noe nytt. Negativt rom i kunst har lenge vært kjent for å gi elementer «rom til å puste». Og det har vært en fast del av grafisk design i mange tiår. Dette rommet fungerer bra nesten overalt – det bidrar til å rette brukerens oppmerksomhet mot viktige emner i et gitt verk. I den forstand fungerer det tomme eller «ingenting»-området sammen med det visuelle innholdet – og det er like viktig som det.
Til tross navnet er negativt rom et svært positivt verktøy – og hvor godt designere bruker det kan avgjøre om et design er avgjørende eller ikke. Aktivt negativt rom er det designere bruker på strategiske måter for å forbedre et designs struktur og veilede brukere gjennom innholdet. Det finnes også passivt negativt rom – noe som er mer for estetisk appell. I stedet for å bidra til designets struktur, forbedrer det imidlertid brukeropplevelsen gjennom visuell lindring – og ved å gjøre designet litt enklere for brukerne å forstå.
Forbedret forståelse
En av hovedfordelene med negativt rom er hvordan det kan gjøre innhold så mye mer lesbart og lettlest. I Grunnmuren bruker vi passende avstand mellom avsnittslinjer og i margene, kan brukere lese og forstå informasjonen mye lettere. Forskning har vist et viktig poeng om dette. Det er nemlig at det å øke avstanden mellom avsnitt og i venstre og høyre marg kan forbedre forståelsen med opptil 20 %, og for brukere med kognitive nedsettelser er det stor økning.
Fokus og oppmerksomhet
Negativ plass hjelper brukerne med å fokusere på bestemte elementer eller deler av en nettside eller et program. Når vi i OBOS har nok plass rundt viktig innhold, kan vi rette brukernes øyne mot nøkkelinformasjonen eller handlingsfremmende knapper, og dette hjelper dem med å sørge for at brukerne raskt og uanstrengt kan oppdage og engasjere seg i de viktigste elementene på siden. Siden de er oppmerksomme, kan brukerenes øye oppnå mye mer.
Klarhet og organisering
Når designere i OBOS inkluderer negativt rom i designene sine, bidrar det virkelig til å gi brukerne en følelse av organisering og klarhet. Det lar designere skille forskjellige deler og elementer i hver side de lager. Og dette gjør den generelle layouten mer visuelt tiltalende og enklere å navigere for brukere.
Så det er viktig å unngå rot og gi tilstrekkelig med luft på en side, mellomrom mellom kolonner/rader og mellomrom mellom tekst og andre elementer. På den måten kan brukerne enkelt finne og forstå innholdet de leter etter.
Visuelt hierarki
Et viktig poeng er hvordan negativt rom spiller en så viktig rolle for å etablere et visuelt hierarki i et design – og designere kan bruke plassen strategisk for å legge vekt på ulike nivåer. Dessuten kan en tiltrekke seg oppmerksomhet på passende måter. Ved å gjøre det kan de veilede brukerne gjennom innholdet og fremheve viktige elementer – for eksempel ved å sette dem i blikkfang med tilstrekkelig hvit luft rundt. Dette hjelper brukerne med å raskt forstå strukturen på siden og navigere gjennom den mye mer effektivt. Her er det nyttig når designere vet hvordan brukere pleier å skanne sider. Det er vanligvis i et F-mønster når de leser innhold eller et Z-mønster.

Merkevarebygging og stil
Et annet poeng er at negativt rom er endel av OBOS sin merkevarebyggingen og stilen til obos.no og ONH trykksaker. Og når designere bruker negativt rom med vilje, kan de gi en ekte følelse av eleganse, raffinement og profesjonalitet. Merker som Apple, Mercedes Benz og IKEA er kjent for sine minimalistiske design. De bruker negativt rom effektivt og gir en følelse av luksus og kvalitet til seere, brukere og kunder.
Slik bruker du negativt rom
Omfavn minimalisme
Det er bra at designere i OBOS å omfavne minimalismekonseptet når de jobber med å forenkle et design og fjerne unødvendige elementer eller rot/støy. Når de gjør dette, lar det negative rommet ta sentrum og skape et rent og ryddig grensesnitt. Det kan høres kontraintuitivt ut å gjøre «ingenting» så viktig – gitt at det ser ut til å antyde mangel på designinnsats. Likevel er det en viktig ferdighet – så vel som en motgift mot overdreven design eller «horror vacui». Man kan tenke på Googles skarpe, beroligende hjemmeside som et godt eksempel på minimalistisk – og svært vellykket – design.
Bruk konsistent avstand
Designere bør holde avstanden konsistent gjennom hele løsningen de arbeider med. De vil skape en følelse av harmoni og balanse når de gjør det. Dette inkluderer avstanden mellom avsnitt, bilder og knapper, pluss avstanden mellom andre elementer. Konsistens i avstand som dette hjelper brukere med å bygge opp en mental modell av grensesnittet som er foran dem. Og det er noe som gjør det lettere for dem å navigere og samhandle med innholdet. Dessuten etablerer denne jevnheten virkelig en beroligende følelse av orden – en som hjelper dem med å bygge en god følelse av tillit til merkevaren.
Prioriter innhold med negativt rom
Designere bør bruke negativt rom strategisk – slik at de prioriterer og fremhever viktig innhold eller elementer. Og når de legger mer plass rundt viktig informasjon eller handlingsfremmende knapper, kan de tiltrekke seg brukernes oppmerksomhet. Og deretter veilede brukere mot ønskede handlinger.
Eksperimenter med mikro og makro-negativt rom
Forstå forskjellen mellom mikro- og makro-negativt rom, og eksperimenter med begge typene i et design. Mikro-negativt rom handler om de små avstandene i -og mellom elementer som linjeavstand, gap og marger. Makro-negativt rom refererer til det større rommet mellom store layoutelementer. Når designere balanserer begge typene effektivt, kan de oppnå noe med stor gjennomslag og lage et visuelt tiltalende og organisert layout.
Husk at negativt rom kan ta mange former
Husk at negativt rom til og med kan være et bilde som en designer jobber inn i grensesnittet til produktdesignet sitt. Det er derfor viktig å sørge for at det ikke ser «travelt» ut og holde det i takt med “område” sitt budskap.
Et annet viktig poeng å forstå er negativt roms rolle i gestaltdesignprinsippene. Disse gestaltprinsippene er viktige for en designers verktøykasse. De inkluderer prinsippene om figurgrunn, avslutning og felles skjebne – for å nevne noen. De involverer rollen til negativt rom for å få designspråket til å virkelig fungere i det vi designer.
Husk å teste
Til syvende og sist vil brukertester vise hvor effektivt det negative rommet i en sitt designarbeid er. Teknikker som “eyetracking” kan vise mye om hvordan negativt rom fungerer for å gjøre et grensesnitt brukbart, attraktivt og mer.
Kilder
Her er noen ofte siterte akademiske arbeider relatert til emnet negativt rom, eller “White Space”, innen UX og UI -design:
1. Coursaris, C. & Kripintris, K. (2012). "Web Aesthetics and Usability: An Empirical Study of the Effects of White Space". Denne studien gir verdifull innsikt i bruken av hvit plass i webdesign og dens innvirkning på brukeropplevelsen.
2. Wang, Y., Zong, S., Zong, S. & Wang, Y. (2008). "White space design and its application for website interface". Artikkelen diskuterer viktigheten av hvite områder for å skape et rent og ryddig design – og gir eksempler på hvordan man kan bruke hvite områder for å forbedre brukeropplevelsen. Forfatterne diskuterer også utfordringene ved å bruke hvite områder i webdesign, inkludert behovet for å balansere hvite områder med innhold og viktigheten av å ta hensyn til kulturelle forskjeller.
3. Cheng, F. (2017) "The Impact of White Space on User Experience for Tablet Editions of Magazines”. Denne avhandlingen utforsker virkningen av hvite rom på brukeropplevelsen for nettbrettutgaver av magasiner. Den inkluderer referanser til flere akademiske arbeider relatert til hvite rom i brukeropplevelsesdesign.
Negativt rom bidrar også til en bedre universelt utformet side:
Bidrar også til COGA aspektet av 1.4.8 Visual Presentation - WCAG
User story for 1.4.8 - COGA
