Bildestil tips og teknikker

Når du velger eller lager et OBOS-bilde, bør visse kriterier vurderes. Følgende veiledning vil bidra til å oppnå effekten og inntrykket vi ønsker.

Bildenivåer

Vi skiller mellom merkevarebyggende og redaksjonelle bilder:

Nivå 1
Disse kaller vi Kommunikasjon. Dette er merkevarebyggende bilder.
Disse har fokus på det éne motivet opp mot gitt budskap. Her bør man være presis.

Nivå 2
Disse kaller vi Redaksjonelle bilder. Disse kan støttes opp av andre bilder og/eller beskrivende tekst. Her kan man være mer abstrakt.

Nivå 1. Kommunikasjon

Har fokus på det ene motivet opp mot gitt budskap. Minumum to av de tre elementene (Mennesker, Hus/hjem, Miljø/Samfunn er tilstede i bildet.

Brukes i alt salgsfremmede- og merkevarebyggende materiell der det med ett eller få bilder skal fortelle en gitt historie opp mot OBOS som avsender. På disse flatene vil det være høy sannsynlighet for at logo også vil stå ved siden av for å tydeliggjøre avsender. Bildet bør fortelle mer av kjernen til virksomheten til OBOS.

Aktuelle flater vil være boards, katalogomslag, plakater, kampanjemateriell, bannere, annonser osv.

Nivå 2. Redaksjonelt

Støttes opp av evt andre bilder og beskrivende tekst. Her kan man være mer abstrakt.

Bilde(r) som brukes i kontekst av enten andre bilder eller oppbyggende tekst. Disse bildene vil enkeltvis ikke kunne være merkevarebyggende fordi de nødvendigvis ikke klarer å fortelle ønsket historie alene, men avhengig av andre bilder som støtter opp, eller der tekst vil være det bærende.

Uttrykk

Situasjonene er ekte, autentiske og hverdagslige. Motivene viser mye personlighet ved bruk av sjarm, glede og gjenkjennelige situasjoner.

Fototeknisk spiller vi på forgrunn/bakgrunn og har en lik kamerahøyde som objektet i bildet for å skape tilstedeværelse og kontekst.

Fargene vi benytter er varme og naturlige, og vi benytter naturlig lys og myke kontraster i skyggene.

Situasjoner: Hverdagslig og autentisk

Karakteristikk: Mye personlighet

Motiv: Forgrunn/bakgrunn

Kameravinkel: Kontekst og tilstedeværelse

Fargespekter: Varmt og naturlig

Gradering og lys: Naturlig og mykt

Mangfold

OBOS skal være til for alle og våre bilder må representere våre medlemmer. Derfor er det viktig med variasjon i modeller mtp. alder, kjønn, funksjonene, og etnisitet.

Vi viser til våre etiske retningslinjer.

“Vi i OBOS er opptatt av at alle skal ha like muligheter, uavhengig av kulturell bakgrunn, funksjonsevne, kjønn eller seksuell legning. Vi ønsker et variert og inkluderende arbeidsmiljø med like karrieremuligheter for alle.”

Styling

Bekledning - vanlige folk, avstemte fargetoner.

  • Jordfarger
  • Ikke store grafiske trykk
  • Ton-i-ton, ikke store avvik i farger
  • turban
  • hijab
  • sari


Produkt/Tjenester

Retningslinjene for foto skal også fungere inn i mer kategoribestemte bilder, som f.eks produkter og tjenester. Konsekventheten med å sette objektet i en kontekst/situasjon, vil da f.eks her handle om når og hvor produktet brukes. Hvem er tilstede, hvordan er stemningen, er man hjemme, kjører man kollektivet osv.