3.1 Mål 1: Hjelpe brukere å forstå hva ting er og hvordan de skal brukes
3.1.1 Klart formål
Som bruker med hukommelsessvikt, oppmerksomhetssvikt eller svekkelse av eksekutive funksjoner, eller som bruker med kommunikasjonsvansker, må jeg vite formålet med innholdet, slik at jeg vet om jeg er på rett sted og hva jeg gjør, selv om jeg mister oppmerksomhet og fokus en stund.
Nedsettelser:
- Hukommelsessvikt / hukommelsesforstyrrelse
- Mild kognitiv svikt (MCI)
- Hukommelsestap / amnesi
- Oppmerksomhetssvikt / ADHD
Behov:
- Jeg må vite hva nettstedet tilbyr, eller om jeg bør gå videre.
- Jeg må vite hvilke funksjoner og innhold som er på denne siden, eller om jeg bør gå videre.
- Jeg må gjenkjenne hvor jeg er i arkitekturen til nettstedet, applikasjonen eller flertrinnsprosessen, selv etter at jeg blir distrahert.
- Jeg må vite forholdet mellom denne siden og nettstedet/oppgaven, selv etter at jeg blir distrahert.
- Jeg må vite konteksten og formålet med siden.
- I videoer og multimedia: Jeg må vite hva som er i videoen, jeg kan hoppe til innholdet jeg trenger, og jeg kan gjenopprette kontekst hvis jeg blir distrahert.
Patterns:
Gjør formålet med siden din tydelig
Gjør det enkelt å finne de viktigste oppgavene og funksjonene på nettstedet
Gjør hvert trinn tydelig for brukeren
Bruk ikoner som hjelper brukeren
Relaterte patters:
Gjør nettstedets hierarki enkelt å forstå og navigere i
Bruk en tydelig og forståelig sidestruktur
Gjør det enkelt å finne de viktigste handlingene og informasjonen på siden
Gjør forholdet mellom kontrollene og innholdet de påvirker tydelig
<hr>
3.1.2 Bruk et kjent hierarki og design
Som bruker med hukommelsessvekkelse, lærevansker eller kommunikasjonsvansker som bruker symboler, eller funksjonsnedsettelser, synes jeg det er vanskelig å lære nye grensesnittdesignmønstre. Jeg må vite hvilke kontroller som er tilgjengelige og hvordan jeg bruker dem, slik at nettstedet er brukbart for meg.
Nedsettelser:
- Hukommelsessvikt / hukommelsesforstyrrelse
- Læringsvansker
- Kommunikasjonsvansker
- Oppmerksomhetssvikt / ADHD
Behov:
- Jeg må forstå alternativene mine og oppgavene jeg kan utføre, og jeg kan identifisere kontrollene jeg kan samhandle med for å fullføre handlinger.
- Jeg må vite hvordan jeg bruker alle kontrollene og effektene av hver handling.
- Jeg trenger at kontrollene skal være enkle å aktivere riktig. Grensesnittet er utformet slik at jeg sjelden aktiverer kontroller ved et uhell.
- Jeg må vite hva som er kontroller og hva som ikke er kontroller.
- Jeg prøver ikke å aktivere elementer som ikke er kontroller. Ellers tror jeg nettstedet er ødelagt.
- Jeg må vite hvor ting er. Kontroller og innhold beveger seg ikke uventet mens jeg bruker dem.
- Jeg må vite hva som skjer når jeg berører ting. Jeg vet konsekvensen av hver handling, for eksempel å sende informasjon, endre innstillinger, endre kontekst eller lukke applikasjonen.
Patterns:
Bruk et kjent hierarki og design
Bruk en konsistent visuell design
Identifiser kontrollene og bruken av dem tydelig
Gjør forholdet mellom kontrollene og innholdet de påvirker tydelig
Relaterte patterns:
Gjør det enkelt å finne de viktigste oppgavene og funksjonene på nettstedet
Angi tydelig resultatene og ulempene ved handlinger, alternativer og valg
<hr>
3.1.3 Bruk ikoner som hjelper brukeren
Som bruker med komplekse kommunikasjonsbehov som kan inkludere mild språkforstyrrelse, ønsker jeg symboler som hjelper meg å forstå innholdet.
Nedsettelser:
- Alvorlig språksvikt
- Læringsnedsettelser
- Lesevansker
- Afasi (vanskeligheter med språk)
Behov:
- Jeg trenger symboler for å forstå viktig innhold, som kontroller og seksjonsoverskrifter.
- Jeg trenger symboler som jeg forstår og er kjente for meg (gjenkjennelige, personlig tilpassede eller vanlige symboler).
- Jeg trenger symboler plassert over teksten for å knytte betydningen av ordene til bildene.
Patterns: